Hyppää sisältöön

2.12.2021 | Pakkaspäivät houkuttelevat ihmisiä heikoille jäille – marraskuussa hukkui 7 ihmistä

Alkaneen jäätalven pakkaspäivät houkuttelevat ihmisiä heikoille jäille. SUH:n ennakkotilastojen mukaan marraskuussa 3 ihmistä on jo hukkunut jäihin ja läheltä piti -tilanteita on sattunut kymmenittäin. Ikäviltä uutisilta ei vältytty joulukuun alussakaan, kun mediassa uutisoitiin kahdesta jäihin hukkuneesta Pohjois-Savossa.

Tosiasia on, ettei pakkassäät tai kalenteri kerro jään kantavuudesta. Lumikertymät toimivat jään päällä eristeenä ja hidastavat jäiden paksuuskasvua sekä piilottavat silmälle näkyvät vaaranpaikat. Vaihtelevat sääolosuhteet, heikko jään tuntemus sekä olemattomat turvavarusteet luo otolliset olosuhteet vaaratilanteiden syntymiselle.

– Suomi on pitkä maa, joten vaihtelua jääolosuhteissa on paljon. Vaikka meri ja isot järvet ovat vielä auki, ovat pienemmät vesistöt mahdollistanut jo jäällä liikkumisen. Onkin hyvä muistaa, että vaikka rannassa jäätä olisikin jalankulkijan kestävät viisi senttimetriä virheetöntä teräsjäätä, niin jään paksuus voi vaihdella suuresti pienelläkin alueella, sanoo SUH:n viestintäasiantuntija Niko Nieminen.

Jääturvallisuusetiketti (SUH, SUomen Latu ja Suomen Retkiluistelijat)

SUH painottaa, että turvallisen jäällä liikkumisen edellytys on, että tuntee jään ja jäällä kulkemiseen liittyvät riskit sekä varustautuu oikein. Vanha mantra – järki jäällä, toimii edelleen. Jäälle lähtöä on erityisesti Etelä- ja Keski-Suomessa vielä syytä harkita tarkkaan.

– Jäälle tulee aina lähteä ajatuksella, että jää voi tutuissakin paikoissa pettää. Jäälle lähtiessä tulee varustautua turvavälinein ja niitä on opeteltava käyttämään. Vähimmäisvarustukseen kuuluvat kaulalla käyttövalmiina roikkuvat jäänaskalit siltä varalta, jos jää pettää. Jäälle ei tule lähteä yksin ja mukaan tulisi mielellään myös ottaa kättä pidempää jään kantavuuden koettelemiseen sekä vesitiiviiksi pakattuun reppuun vaihtovaatteet ja kännykkä. Lisäksi kuivapuku tuo lisäturvaa usein jäällä liikkuvalle, sanoo Nieminen.

Jään on oltava riittävän paksu, jotta se kantaa. Jään kestävyys lasketaan aina virheettömän teräsjään mukaan. Teräsjää on lujaa yhtenäistä jäätä, joka syntyy suoraan vedestä. Teräsjäätä tulee olla vähintään 5 cm, mielellään 10 cm, jotta se kestäisi yksin kulkevan aikuisen ihmisen. Moottorikelkka ja mönkijä vaativat vähintään 15 cm paksuisen jääkannen ja autoilla tulisi liikkua ainoastaan merkityillä jääteillä.

Jään kantokyky (SUH)

– Suosittelemme kaikkia kasvattamaan tietoisuuttaan jääturvallisuudesta. Viisaasti Vesillä -kampanjan Hukkumattomuudenlupaus (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.) on oiva tapa perehtyä aiheeseen ja samalla haastaa läheisensä mukaan jääturvallisuustalkoisiin, sanoo Nieminen.

Marraskuun hukkumiskuolemista tapahtui kolme Etelä-Suomessa, kaksi Pohjois-Suomessa ja kaksi Lapin alueella. Viime vuonna marraskuussa hukkui SUH:n ennakkotilastojen mukaan 2 ihmistä ja tammi-marraskuussa 103 ihmistä.

Kuluneen vuoden hukkumisista 38 on tapahtunut uidessa, 37 vesiliikenteen yhteydessä, 15 jäihin vajoamisen seurauksena, viisi veteen putoamisen yhteydessä, kaksi laitesukelluksen yhteydessä, yksi ulkomailla ja 50 tapauksessa tapahtumien kulku ei ole selvillä. Tämän vuoden hukkuneista 92 on ollut miehiä, 24 naisia ja 32 tapauksessa sukupuoli ei ole tiedossa.

SUH:n ennakkotietoihin perustuva kuva.

Suomessa hukkuu tapaturmaisesti vuosittain 100–150 ihmistä, joista 10–30 jäihin vajoamisen seurauksena. SUH:n vuosilta 2010–2019 kokoamien ennakkotilastojen mukaan noin joka kolmas (36 %) jäihin hukkunut oli vajonnut veteen moottoriajoneuvolla. Kymmenen vuoden aineisto kattaa kaikkiaan 152 jäihin hukkunutta, ja heistä joka neljäs oli kävelijä ja lähes joka viides pilkkijä tai verkkokalastaja. Loput olivat liikkeellä luistellen, hiihtäen tai esimerkiksi potkukelkalla. Jäihin hukkuneista miehiä oli noin 90 % ja he olivat pääosin yli 60-vuotiaita.

Turvallisen jäällä liikkujan muistilista:

  •  Kaveri on paras turvavaruste, liikuit sitten tutulla lähijäällä tai vieraalla alueella. Toinen voi hälyttää apua, vaikkei osaisi hätätilanteessa pelastaa. Ennen jäille lähtöä kannattaa myös kertoa lähimmäisille, mihin on menossa, jotta sinua tarvittaessa osataan kaivata.
  • Jään kantokyvystä kertoo virheetön teräsjää. Teräsjää on lujaa yhtenäistä jäätä, joka syntyy suoraan vedestä. Sitä pitäisi olla vähintään 5–10 cm yksin kulkevan aikuisen alla. Moottorikelkka ja mönkijä vaativat vähintään 15 cm paksuisen teräsjään, ja autoilla tulisi liikkua ainoastaan merkityillä jääteillä.
  • Varustaudu vajoamisen varalle. Jäänaskalit kuuluvat jäällä kaulalle roikkumaan. Metallipäisellä jääsauvalla voit kulkiessa kokeilla jään kestävyyttä ja pillillä hälyttää apua. Pakkaa vaihtovaatetta vesitiiviisti reppuun ja pidä kännykkä ulottuvilla. Repun sivutaskuun kiinnitetyllä heittoliinalla tai köydellä voi tarvittaessa auttaa toista. Kuivapuku on usein jäällä liikkuvalle hyvä hankinta.

LISÄTIETOJA

Anne Hiltunen, hengenpelastuksen koulutussuunnittelija, puh. 044 018 1879, anne.hiltunen(at)suh.fi
Niko Nieminen, viestinnän asiantuntija, puh. 0400 469 202, niko.nieminen(at)suh.fi

SUH:n ennakkotilastot hukkumisista 2021 (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)
Viisaasti vesillä – Hukkumattomuudenlupaus
Jääturvallisuusetiketti (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)
Lue lisää turvallisesta jäällä liikkumisesta (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)
Tutustu Järki jäällä -videoihin (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)
Jääturvallisuus -webinaari (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)