Turvallisuus veneilyssä alkaa tarkalla sääennusteen seurannalla. Sääolosuhteiden tarkka tuntemus mahdollistaa veneilyreitin suunnittelun siten, että turvallisuus on taattu. Sään perusteella voidaan joustavasti päättää vesillelähdön ajoittaminen – joko aikaistaa, lykätä tai tarvittaessa perua koko retki. Sääennusteet eivät pelkästään edistä turvallisuutta, vaan ne ovat avainasemassa myös veneilyn nautinnollisuuden takaamisessa.
Sään ennustaminen
Sääennusteiden laatiminen on haastavaa, sillä ilmakehän jatkuvan muutoksen vuoksi ennustaminen muuttuu vaikeammaksi pidemmälle ajanjaksolle. Yleinen säätyyppi voidaan ennustaa 6-12 vuorokauden päähän, mutta tarkat tuuliennusteet ulottuvat vain 2-5 vuorokauteen. Paikallisten sääilmiöiden ennustaminen voi olla erittäin vaikeaa.
Sääennusteita toimittavat Suomessa Ilmatieteen laitos (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.) ja Foreca (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.), ja veneilijät käyttävät myös ruotsalaisen SMHI:n sääennusteita. Kansainväliset yritykset tarjoavat tietoa, jota hyödynnetään mm. sovelluksissa.
Veneilijöille tärkeitä ennusteita ovat sekä tavalliset sääennusteet että merelliset sääennusteet, jotka sisältävät tietoa esimerkiksi näkyvyydestä, tuulen nopeudesta ja suunnasta, meriveden korkeudesta ja aallokosta.
Sääennusteet pohjautuvat säähavaintoasemien tietoihin, joita ylläpitää Suomessa Ilmatieteen laitos. Asemien tietojen pohjalta luodaan nykyisen sään mukainen malli, jota verrataan aiempiin tietoihin sään kehityksen arvioimiseksi. Eri toimijat, kuten Ilmatieteen laitos, Foreca, SMHI ja kansainväliset yritykset, käyttävät erilaisia malleja, joten niiden ennusteet saattavat erota toisistaan.
Merisää
Ilmatieteen laitoksen laatimaa ja Yleisradion lukemaa sääennustusta merenkulkijoille kutsutaan merisääksi. Merisää on rakenteeltaan aina samanlainen. Ensin tulevat varoitukset, minkä jälkeen seuraa sääkatsaus. Säätiedotuksen lopussa ovat vuorossa ennusteet ja tiedot tämänhetkisestä säätilasta. Tarvittaessa annetaan varoituksia tuulesta, vedenpinnasta, aallokosta sekä talvella jään kertymisestä. Merisää on osa Ilmatieteen laitoksen ja Yleisradion julkista palvelua.
Merisää on kuunneltavissa Yleisradion radioverkossa kiinteinä aikoina: Radio Suomi lukee tiedotteet suomeksi ja Radio Vega ruotsiksi. Lisäksi merisäätä suppeampi veneilysää luetaan veneilykaudella (touko-lokakuu) kerran päivässä. Merisään voi kuunnella myös Yle Areenasta tai tilata podcastina (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.).
Meri-VHF:llä sääennustus on kuunneltavissa rannikkoradioasema Turku Radion kautta. Englanniksi lähetettävät ennustukset luetaan Turku Radion työskentelykanavilla kahdesti vuorokaudessa, ja lisäksi aallokon korkeudesta annetaan tietoa viidesti vuorokaudessa. Turku Radion lähetysajat ovat UTC-aikoja.
Sääennustuksia saa myös muista lähteistä. Merisää on luettavissa ilmaiseksi Teksti-TV:stä, mutta myös useat internetin sääpalvelut ovat ilmaisia. Tällaisia ovat esimerkiksi www.fmi.fi (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.), www.smhi.se (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.), sekä www.foreca.fi (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.). Myös lehdissä on luettavissa ennusteita vesille.
Ukkonen
Ukkonen vesillä edustaa veneilijän suurimpia haasteita, luoden arvaamattoman ja nopeasti muuttuvan ympäristön. Salaman ja äänen välisen ajan sekunneissa laskeminen antaa arvion ukkosen etäisyydestä, sillä ääni kulkee noin 330 metriä sekunnissa – kolmen sekunnin viive merkitsee kilometrin matkaa.
Ukkosen todellinen vaara veneilijälle ei ole niinkään suora salamanisku, vaan pikaisesti heikkenevä näkyvyys, tuulen nopea voimistuminen ja aallokon äkillinen kasvu. Ukkospilvien kehittymisestä kertovat selkeästi korkeat, rosoisilla reunoilla varustetut tummat pilvet.
Turvallisuuden takaamiseksi on suositeltavaa rantautua pikimmiten lähimmän saaren suojaisaan osaan. Purjeveneessä purjeet on syytä laskea veneen kontrollin lisäämiseksi. Kiinnitysköysien lisäksi on hyödyllistä käyttää lisäköysiä ja jos veneessä on toinen ankkuri, se tulee sijoittaa eri suuntaan pääankkurista voimien tasapainottamiseksi.
Uimaan ei ukkosella kannata lähteä. Salama iskee harvoin vedessä olevaan ihmiseen, mutta vaarana uimisessa on sähkön johtuminen vettä pitkin iskupaikasta uimariin. Sähkövirta lamaannuttaa ihmisen, jolloin vaarana on hukkuminen. Sähköstä johtuva lamaantuminen tekee myös vedenrajassa oleskelun vaaralliseksi ukkosella.
Veneilytaito.fi
Lue lisää sään tuntemuksesta Suomen Meripelastusseuran maksuttomilta Veneilytaito.fi -koulutussivuilta