Suomessa hukkuu joka vuosi 100–150 ihmistä, joista noin kolmannes vesiliikenneonnettomuuksien seurauksena. Tutkimusten mukaan jopa kahdeksan kymmenestä vesiliikenteessä hukkuneesta olisi pelastunut, jos pelastusliivit olisi puettu oikein päälle ja tilanteen nähneet olisivat osanneet auttaa. Pelastusliivien pelastava vaikutus on kiistaton ja viranomainen sekä ammattilainen toisensa jälkeen vastaa kysymykseen ”Mikä on vesillä liikkujan tärkein turvaväline?” samalla tavalla: Pelastusliivit.
Vaikka nykyinen lainsäädäntö vaatii pelastusliivien olemassaoloa moottoriveneissä ja yli viiden metrin pituisissa purjeveneissä jokaiselle matkustajalle, se ei heijasta vesiliikenteen todellisia riskejä. Suurin osa vesikulkuneuvoilla liikkuneiden hukkumistapauksista tapahtuu soutuveneistä, joissa pelastusliivien käyttö ei ole lakisääteistä. Kyseiset hukkumiset tapahtuvat useimmiten hyvissä olosuhteissa, tutuilla ja suhteellisen pienillä vesistöillä, mikä johtaa usein virheelliseen turvallisuuden tunteeseen ja vähentää pelastusliivien käytön todennäköisyyttä.
Vastuu omasta ja muiden turvallisuudesta on jokaisella vesillä liikkuvalla, erityisesti veneen päälliköllä. Veneen päällikkö on vastuussa siitä, että jokaiselle veneilijälle löytyy sopivan kokoinen ja hyväksytty pelastusliivi.
Vaikka suurin osa veneistä on varustettu pelastusliiveillä, on liian usein tapauksia, joissa ne eivät ole päällä. Monet onnettomuudet tapahtuvat tutuissa vesistöissä, joissa liiallinen turvallisuudentunne saattaa johtaa laiminlyönteihin turvavarusteiden käytössä. Onnettomuustilanteet kehittyvät usein nopeasti, jolloin pelastusliivit ovat hyödyksi vain, jos ne ovat puettuna.